Hvězdná brána v Mléčné dráze
Hvězdná brána v Pegu
Hvězdná brána je sci-fi zařízení, které se poprvé objevilo ve filmu Hvězdná brána z roku 1994. Tvoří základní rekvizitu i v navazujících televizních seriálech Hvězdná brána, Stargate Atlantis, Stargate Universe a Stargate Infinity (animovaná odnož seriálu Hvězdná brána ). |
Samotný nápad zařízení ve tvaru brány, umožňujícího mezihvězdný transport, je ale ve sci-fi používán již dlouhou dobu Příkladem může být Tunel do nebes (1955) Roberta Heinleina nebo Kantos Hyperionu(1989) .
Hvězdná brána v seriálu vytváří stabilní umělou červí díru (Einstein - Rosenův most) po zadání nejméně sedmi symbolů pomocí zařízení zvaného DHD, které bývalo v seriálu interpretováno jako ovládací panel kruhové stavby osazené osmatřiceti tlačítky zasazených ve dvou kruzích rovnoměrně umístěných od středu panelu. Šest zadávaných symbolů určuje adresu planety.
Princip podle seriálu
Tyto symboly, neboli adresu, lze vypočítat pomocí planetárního posunu okolo cílové planety, ta se nachází v jejich průsečíku. Sedmý symbol označuje výchozí planetu. Na bráně lze však zadat i osmý, jenž označuje galaxii. Devátý symbol vede na antickou loď Destiny. Hvězdná brána tedy umožňuje cestování mezi planetami a galaxiemi.
Celý přenos zjednodušeně probíhá tak, že předmět či organismus, který překročí horizont událostí se molekulárně rozloží, přemění na energii a vstoupí do červí díry skrz subprostor, která ho pošle na zadanou adresu, tedy do cílové brány, kde vystoupí s červí díry uloží se energetický otisk předmětu do vyrovnávací paměťi než se předmět či organismus zhmotní. Takto rozložené organizmy či předměty nejsou po dobu pobytu v červí díře (jež se různí s délkou obou planet od sebe) nejsou ve vesmíru ale v subprostoru.
Pomocí brány mohou předměty či organismy cestovat jen jedním směrem a to od brány, pomocí které byla červí díra vytvořena, k cílové, avšak různé signály či impulsy mohou cestovat obousměrně. Samotné vytvoření červí díry je vysoce energeticky náročné a tak se za normálních okolností daří udržet takovouto červí díru otevřenou po dobu osmatřiceti minut. Brána byla sestrojena přibližně před deseti až jedenácti miliony lety rasou zvanou Antikové. Bran existuje několik typů, ale v seriálech byly zatím představeny jen tři z nich. A to brána z naší galaxie, vytvořena z vysoce vodivého materiálu zvaného naquadah vážící přibližně 30 tun, brána z galaxie Pegasus, o níž se zatím mnoho podrobností neví, a brána na Destiny. Tyto brány jsou vzájemně kompatibilní. Brány jsou umístěny skoro na všech planetách v obou galaxiích nezávisle na obyvatelnosti planety.
Seriálové vysvětlení funkce brány:
-
V případě, že použijeme na dvou místech ve vesmíru látku s vysokou energií nastavenou vzájemně na sebe, tak mezi sebou vytvoří červí díru. To se přitáhnou dva body ve vesmíru k sobě tunelem, který je v poměru 1 km tunelu / 26 světelným rokům cesty vesmírem. Tento jev byl několikrát zpozorován volně ve vesmíru, uměle však ještě oficiálně nebyl vytvořen. Nevýhodou těchto bran je, že červí díru lze udržet nejdéle (za normálních okolností) po dobu osmatřicet minut. Další problém je, že hmota může cestovat jen jedním směrem a to tedy z brány, která aktivovala červí díru na druhou bránu, ale naopak to nelze.
Obrana a blokování bran před nepřítelem
Bránou však může přijít kdokoli i nepřítel a tak je potřeba vytvořit účinnou ochranu. První způsob, který byl zkonstruován lidmi byla Iris. Iris je neproniknutelný štít umístěný 2 mikrometry od horizontu událostí. Skládá se z několika desítek pohyblivých titanovo-trinyových desek které se dokážou pohybovat. Po složení vytvoří neproniknutelný štít který jakékoliv příchozí těleso před materializací rozbije na mikronové částice. Tohoto faktu bylo využito v seriálu Hvězdná brána: SG-1.
Na rozdíl od jiných známých bran, brána Atlantidy může také poznat počáteční bod brány, která se snaží s ní spojit a moci tak blokovat přicházející červí díry. Tento způsob obrany byl využit v seriálu Hvězdná brána: Atlantis. Vzhledem k technologii Atlantidy je Iris nahrazena energetickým štítem.
Další bezpečnostní pojistkou je nesmírně rozsáhlý systém bezpečnostních protokolů a aktualizací, které jsou v celém systému hvězdných bran. V seriálu - ať SG-1 nebo Atlantis - se několikrát o bezpečnostních protokolech mluvilo. Bezpečnostní protokoly slouží k blokování chyb, které se mohou v systému objevit - třeba chyba ve vytvoření červí díry a nebo nevhodné změny v bezpečnostním systému bran v nějakém DHD (vytáčecím zařízení - zkratka znamená Dial Home Device). Systém bran pak může danou bránu vyřadit z provozu nebo navázat alternativní spojení s nejbližší další branou. Aktualizace v systému hvězdných bran slouží k aktualizaci koordinátů jednotlivých adres hvězdných bran, aby se vyrušily případné problémy. Při neustálém rozpínání vesmíru se vzdálenosti mezi jednotlivými body (planety, brány) neustále mění. Hvězdné brány se mezi sebou vytáčí a předávají si pomocí protokolů nové koordináty adres společně se souřadnicemi. Není známo, jakou dobu tento proces trvá, ani kolik dalších bran jednotlivé brány vytočí. Předpokládejme tedy, že každá brána po spuštění aktualizací vytočí okolní brány a tak dále a tak dále. Je pravděpodobné, že po celém procesu aktualizací se tento proces ve zmenšené míře opakuje - to aby si předaly nové koordináty i brány, které jsou od sebe vzdálené více a také proto, aby se nové kooridnáty potvrdily a nahradily ty původní v zadávacím programu v DHD.
Symboly na hvězdné bráně z Gízy
Pozice |
Znak |
Souhvězdí |
Pozice |
Znak |
Souhvězdí |
Pozice |
Znak |
Souhvězdí |
1 |
|
Původní symbol* |
14 |
|
Microscopium |
27 |
|
Taurus |
2 |
|
Crater |
15 |
|
Capricornus |
28 |
|
Auriga |
3 |
|
Virgo |
16 |
|
Piscis Austrinus |
29 |
|
Eridanus |
4 |
|
Boötes |
17 |
|
Equuleus |
30 |
|
Orion |
5 |
|
Centaurus |
18 |
|
Aquarius |
31 |
|
Canis Minor |
6 |
|
Libra |
19 |
|
Pegasus |
32 |
|
Monoceros |
7 |
|
Serpens Caput |
20 |
|
Sculptor |
33 |
|
Gemini |
8 |
|
Norma |
21 |
|
Pisces |
34 |
|
Hydra |
9 |
|
Scorpius |
22 |
|
Andromeda |
35 |
|
Lynx |
10 |
|
Corona Australis |
23 |
|
Triangulum |
36 |
|
Cancer |
11 |
|
Scutum |
24 |
|
Aries |
37 |
|
Sextans |
12 |
|
Sagittarius |
25 |
|
Perseus |
38 |
|
Leo Minor |
13 |
|
Aquila |
26 |
|
Cetus |
39 |
|
Leo
|
K zadání adresy je třeba 7 symbolů, 6 určujících lokaci a 1 výchozího. Po vytočení správné kombinace 7 symbolů můžete cestovat, ale pouze v galaxii v které se nacházíte. Pro mezigalaktické cestování je nutné zadat symbolů 8, 6 určujících lokaci, 1 určující vzdálenost a 1 výchozí. Mezigalaktické cestováni jde ovšem uskutečnit jen za předpokladu, že je k bráně připojen dostatečný zdroj energie - ZPM (modul nulového bodu, které v v seriálu třikrát použil plukovník, později brigádní generál Jack O´Neill. Poprvé na Asgardskou planetu Othala, kde mu Asgardi vymazali z mozku vědomosti Antiků (v druhé řadě), podruhé aby zničil Anubisovu flotilu ze základny Antiků v Antarktidě (na konci sedmé řady). Potřetí nechal použít modul nulového bodu(jako velitel SGC) k navázání spojení s hvězdnou bránou v Atlantidě, která je v galaxii Pegas v prvním dílu seriálu Hvězdná brána: Atlantida a vyslal tam tým složený převážně z vědců, aby pokud možno navázali spojení s Antiky. Adresa obsahující 9 symbolů vede na loď Antiků jménem Destiny (je použita v prvním díle nejnovějšího seriálu Stargate: Universe), která před tisíci lety rozvážela Hvězdné brány po vesmíru. Tato loď se pohybuje rychlostí přesahující rychlost světla ale neletí subprostorem jediný způsob jak se dostat na její palubu je použít hvězdnou bránu.*Tento symbol je charakteristický pouze pro hvězdnou bránu z Gízy. Ve filmu ho Dr. Jackson interpretoval jako Slunce nad vrcholem pyramidy. Jiné hvězdné brány mají svůj vlastní jedinečný symbol, včetně brány, která byla nalezena na Zemi v Antarktidě. Avšak v seriálu se z neznámého důvodu (pravděpodobně filmařská chyba) objevuje tento symbol i na bráně z Antarktidy a v epizodě „New Ground“ ve 3. řadě dokonce i na jiné planetě.
Symboly na hvězdné bráně z Atlantis
Pozice |
Znak |
Souhvězdí |
Pozice |
Znak |
Souhvězdí |
Pozice |
Znak |
Souhvězdí |
1 |
|
|
13 |
|
|
25 |
|
Rdehi |
2 |
|
|
14 |
|
|
26 |
|
|
3 |
|
Alura |
15 |
|
|
27 |
|
|
4 |
|
|
16 |
|
|
28 |
|
|
5 |
|
|
17 |
|
|
29 |
|
|
6 |
|
Ecrumig |
18 |
|
|
30 |
|
|
7 |
|
|
19 |
|
Subido (point of origin for Atlantis)† |
31 |
|
|
8 |
|
|
20 |
|
Salma |
32 |
|
Gilltin |
9 |
|
|
21 |
|
|
33 |
|
10 |
|
|
22 |
|
|
34 |
|
|
11 |
|
|
23 |
|
|
35 |
|
|
12 |
|
Arami |
24 |
|
|
36 |
|
Symboly v SGU
Pozice |
Znak |
Název |
Pozice |
Znak |
Název |
Pozice |
Znak |
Název |
Pozice |
Znak |
Název |
1 |
|
|
10 |
|
|
19 |
|
|
28 |
|
|
2 |
|
|
11 |
|
|
20 |
|
|
29 |
|
|
3 |
|
|
12 |
|
|
21 |
|
|
30 |
|
|
4 |
|
|
13 |
|
|
22 |
|
|
31 |
|
|
5 |
|
|
14 |
|
|
23 |
|
|
32 |
|
|
6 |
|
|
15 |
|
|
24 |
|
|
33 |
|
|
7 |
|
|
16 |
|
|
25 |
|
|
34 |
|
|
8 |
|
|
17 |
|
|
26 |
|
|
35 |
|
|
9 |
|
|
18 |
|
|
27 |
|
|
36 |
|
|